Diet Untuk Kulit Kering

Vitamin dan mineral yang memainkan peranan penting dlm mengekalkan kualiti kulit ialah vitamin A, C dan E, B (Biotin), omega-3 dan air. Ia boleh mencegah kulit dari menjadi kering.
• Vitamin A berfungsi mengekalkan dan membaiki tisu kulit. Kekurangan vitamin A akan menjadikan kulit kering dan bersisik. Pengambilan kafein yang berlebihan boleh kurangkan vitamin A dlm badan. Makanan yg tinggi kandungan Vit A ialah telur, susu, sayuran hijau (sawi, bayam, kubis, peria), carrot, buah (oren, tembikai, betik, mangga, pisang).



• Vitamin C melindungi kulit daripada cahaya matahari dan pencemaran dengan bertindak sebagai antioksida. Apabila jumlah radikal bebas (byproduct dr cahaya matahari, pencemaran dan asap) berlebihan, ia akan menjurus kepada penyakit dan penuaan. Radikal bebas ini boleh mengurangkn collagen dan elastin dlm kulit yg berfungsi utk menegangkan kulit. Antioksida membantu meneutralkan radikal bebas dan dengan itu mengurangkan kerosakan kulit. Makanan yg tinggi Vit C ialah sayuran hijau (kubis, salad, ulam raja, pegaga, timun, tomato) dan buah-buahan (betik, jambu batu, oren, mangga, belimbing, kiwi).


• Vitamin E juga berfungsi sama seperti Vit C. Makanan yg tinggi Vit E ialah minyak sayuran dan minyak kacang, sayuran hijau, kekacang, soya, bijirin penuh.

• Biotin amat penting utk kulit, kuku dan rambut. Kekurangan biotin boleh menyebabkan kulit kering dan bersisik. Selain itu, white and black head juga boleh terjadi. Sumber biotin boleh didapati dalam daging, sayur dan kekacang.
• Omega-3 ialah sumber asid lemak yg baik utk kulit. Ia boleh didapati didalam ikan laut dalam spt salmon, sardine dan kembong. Supplement juga boleh diambil dlm bentuk fish oil atau evening primrose oil.
• Air adalah komponen yg plg penting utk kekalkan kulit supaya lembab dan berseri. Ambil 8 gelas air sehari utk menggantikan air yg hilang dari badan. Air juga boleh diambil dari buah spt tembikai, oren, dll.


• Elakkan pengambilan kafein yang berlebihan, ia boleh menyebabkan kehilangan air krn sifat diureticsnya itu.
• Elakkan pengambilan gula berlebihan dan makanan bergoreng/fast food. Ini boleh meningkatkan radikal bebas.
• Bersenam dpt melancarkan perjalanan darah ke seluruh organ termasuk kulit. Ia juga mengekalkan kesihatan kulit.


About this entry


1 comments:

  1. saya April 25, 2009 at 12:02 AM

    suke artikel yg ni jugak